• blog
  • Příspěvek: Co je to aquaplaning? Jak ho zvládnout a jak se mu vyhnout?

Co je to aquaplaning? Jak ho zvládnout a jak se mu vyhnout?

S výrazem aquaplaning jste se již dozajista setkali – jedná se o jev, u něhož dojde ke ztrátě přilnavosti pneumatiky na mokré vozovce důsledkem vody, která se dostala mezi pneumatiku a vozovku. Pneumatika se tak fakticky nedotýká silnice, nýbrž vodního klínu, který se pod ní vytvořil vlivem špatného odvádění vody. To pro vás znamená jediné: částečnou či úplnou ztrátou kontroly nad vozidlem. Co ovlivňuje vznik aquaplaningu, jak mu předcházet a jak se s ním popasovat? Na to se pokusíme odpovědět v dnešním článku.

Vznik a projevy aquaplaningu

Mezi faktory, které napomáhají vzniku aquaplaningu, patří především rychlost vozidla, množství vody na vozovce a pak také typ a hloubka dezénu pneumatiky. Právě poslední zmiňované bývá řidiči nejvíce opomíjeno, přestože právě kvalitní pneumatiky vám nejen v případě aquaplaningu mohou zachránit život. Pokud drážky dezénu pneumatiky nezvládají odvádět dostatečné množství vody mimo oblast styku pneumatiky s vozovkou, vzniká aquaplaning. Při zvýšené rychlosti na mokré vozovce je voda vtlačována před pneumatiky vozidla a vzniká onen vodní klín neboli souvislá vrstva vody, po které auto fakticky jede.

K aquaplaningu zpravidla dochází při rychlosti kolem 80 km/h, zde ovšem znovu hraje velkou roli hloubka dezénu. Pokud není dostatečná, může k aquaplaningu dojít i při mnohem nižší rychlosti. Při aquaplaningu dojde k částečné či úplné ztrátě kontroly nad vozidlem. Auto je tak mnohem méně ovladatelné. Celá situace se navíc stává zcela nečekaně a vše se děje v řádech několika málo vteřin. Rychlá reakce ze strany řidiče je proto klíčová.

Co dělat při aquaplaningu?

Jelikož tento jev častěji vzniká u předních kol, projevuje se aquaplaning náhlým nárůstem otáček motoru. Pokud se v této situaci pokusíte auto zabrzdit, vozidlo se stane prakticky neovladatelným. Nebezpečnější ovšem bývá situace, kdy se vodní klín dostane pod zadní kola, jelikož si nemusíte ihned povšimnout, že se něco děje. Jakmile ale kola zcela ztratí přilnavost, zadek vozu se začne komíhat a klouzat. To má za následek, že jde auto okamžitě do smyku a je mnohem náročnější jej v této situaci zvládnout.

Jak si tedy s aquaplaningem poradit? V prvé řadě je potřeba zachovat chladnou hlavu. Sundejte nohu z plynového pedálu a sešlápněte spojku. Díky tomu dokáže vzniklý vodní klín auto lehce zpomalit a dostat pneumatiky zpátky do kontaktu s vozovkou. Rozhodně prudce nebrzděte ani panicky neotáčejte volantem. Kola musí zůstat nezabrzděná a, pokud je to možné, narovnaná v přímém směru jízdy. V opačném případě se s velkou pravděpodobností dostanete do smyku a nad vozidlem zcela ztratíte kontrolu. Přestože se jedná o značně vypjatou situaci, nejdůležitější je nepanikařit a uvědomit si, jak na vaše kroky bude auto pravděpodobně reagovat.

Jak celé situaci předcházet?

V prvé řadě je samozřejmě nejlepší vybrat vhodné pneumatiky, které mají dostatečnou hloubku dezénu. Obecně platí, že pro odolnost vůči aquaplaningu byste měli mít hloubku dezénu alespoň 3 mm. Pneumatiky by také měly být správně nahuštěny (nedostatečně nafouknuté pneumatiky aquaplaning jen podporují).

Dále pak za deštivého počasí jezděte s rozvahou a takovou rychlostí, abyste v případě smyku neohrozili jak sebe, tak ostatní uživatele vozovky. Dbejte na dění před vámi, aby vás nemohlo zaskočit auto, které by aquaplaning potkalo.

Přestože se jedná o velmi nebezpečný fenomén, který může řadu řidičů vyděsit svou nečekaností, můžete z celé situace vyváznout bez škrábnutí, pokud zachováte chladnou hlavu a budete se řídit základními zásadami.

Adam Šedý

Jsem specialista na dopravní značení. Při výrobě dopravních značek osobně dohlížím na kvalitu zpracování. Rád pomohu v této oblasti i vám.